zaterdag 5 november 2011

Kosten en andere rekeningen

Eindelijk! Ik heb eindelijk tijd om mijn achterstand in te lopen. Dit berichtje had ik eigenlijk al sinds 4 weken moeten plaatsen...want:
Sinds 27 september heb ik eindelijk mijn eigen internet. Dus ik hoef niet meer via een open en onveilige internettoegang mij te verbinden. Volgens mij heeft het relatief lang geduurd maar maakt niet uit. Bovendien waren er nog storingen die eerst moest worden opgelost, maar nu gaat het eindelijk. Mijn zuster in Duitsland heeft sinds 3 maanden een telefoon en internetverbinding aangevraagd en ze heeft nog steeds niks daarvan...maar goed, bij deze aanbieder zou ik ook nooit meer iets aanvragen. Ik moest een afkoopsom bij hen betalen om vroeger uit het contract te kunnen komen. Nee, nooit meer!
Volgens mij zijn kosten voor internet, telefoon (en misschien tv) lager dan in Duitsland en je hebt het meestal in één pakje wat ik heel goed vind. Op internet vind je ook vele meningen over verschillende aanbieder van internet en telefoon waar ook soms heel vernietigende kritieken staan. Heb ik in Duitsland nog niet kunnen ontdekken maar dat betekent niet, dat het er niet bestaat. In ieder geval ben ik tevreden met mijn aanbieder en telefoontjes naar Duitsland zijn bovendien ook relatief goedkoop. Had ik ook niet verwacht. Ook bestaan er kengetallen waarmee je nog goedkoper naar het buitenland kan bellen.
Rekeningen ontvang je via internet, dus geen papieroorlog.

Anders verliep het met de electriciteit- en gasleverancier. Ik had toen ik eindelijk mijn rekening bij de bank had meteen een leverancier gekozen (en ook niet bijzonder lang gezocht). Dat kon ik via internet doen, dus een contract afsluiten. Na een paar dagen kreeg ik post van de netwerkbeheerder van mijn wijk. Ze schreven dat ik nog geen energieleverancier had gekozen en dat ik dat zo snel mogelijk moest doen. In de brief stond ook dat als ik er toch al een had gekozen dat ik dan niks verder moest doen. Goed dacht ik, dan laat ik het maar, want ik heb er al een gekozen. Één week later kwam dan nog een briefje waarin stond dat ik meteen en geen minuut later een energieleverancier moest kiezen. Anders sluiten ze de gas en stroomleiding af en dan ontstaan er extrakosten om die weer te openen.
Ik heb toen dan een email aan de netwerkbeheerder geschreven, dat ik al sinds twee weken een energieleverancier heb gekozen en dat ze graag bij hen kunnen navragen of dat klopt. Hebben ze volgens mij niet gedaan, want daarna kreeg ik een email dat ze nog steeds geen aanmelding van een leverancier hebben gekregen...Nou ja, dacht ik, laat maar. Ik heb dan mijn energieleverancier geschreven, dat ze alstublieft de netwerkbeheerder waarschuwen, dat ik bij hen een contract heb afgesloten. Dat hebben ze dan ook gedaan en de beheerder heeft zich ook niet meer verder gemeld.
Ooit melde zich dan weer de energieleverancier en vroeg naar mijn meterstanden. Ik heb hun dan de meterstanden van stroom en gas doorgegeven, zowel van mijn eerste dag toen ik de eerste keer in mijn woning binnen kwam als de meterstanden van de dag waar ze het mailtje me schreven. Als antwoord kreeg ik toen, dat de meterstanden helemaal niet kunnen kloppen omdat ze andere waarden van de vorige huurder hebben...ik heb hun nóg een keer de meterstanden doorgegeven zoals ik ze werkelijk heb. Ze geloofden me nog steeds niet en vroegen mij een foto van alle meterstanden te maken en die dan aan hen tu sturen. Heb ik toen gedaan en ook geschreven, dat graag iemand mag langskomen om zichzelf te overtuigen. Sinds dit mailtje heb ik niks meer van hen gehoord...echter schrijven ze de kosten van mijn rekening af. Ik mag overigens zelf bepalen hoe veel ze iedere maand mogen afschrijven, vind ik heel erg interessant! Volgens mij bestaat zo'n mogelijkheid in Duitsland niet...Nou ja, momenteel denk ik, dat alles zo in orde is. Ze zullen zich vast melden als er iets niet in orde is. Hoop ik tenminste!
Interessant vind ik ook, dat ik alles gemakkelijk via email kon regelen. Ik heb soms nog steeds problemen om in het Nederlands telefoontjes te doen. Volgens mij ligt het eraan, dat ik hun gezicht niet kan zien, want daaraan kan je soms herkennen of iemand jou wel kan verstaan of eventueel niet. En Nederlanders spreken te snel!
In Duitsland heb ik me altijd geërgerd over deze stomme "Mauersteuer"... ik noem het afkeurend zo omdat ik die vreselijk overbodig vind, maar goed. Bovendien vraag ik me af waarom buitenlanders die in Duitsland wonen, ook zoiets moeten betalen. Ze hebben daarmee helemaal niks te maken, volgens mij. Maar goed, maakt niet uit. In Nederland bestaat zo'n belasting niet. Echter moet men hier belastingen voor het onderhoud van de dijken en pompen betalen. Althans heb ik dat zo begrepen. In ieder geeval kost het minder dan in Duitsland en je hoeft het ook niet iedere maand te betalen. Desondanks vind ik dat heel interessant, want daarover heb ik nog nooit iets gehoord of gelezen.
Ik woon nu sinds bijna drie maanden in Nederland. Ik weet niet of ik nu al mag zeggen, dat men in Nederland een beetje meer moet betalen voor boodschappen en zulke dingen. Ook dingen voor verzorging vind ik bijvoorbeeld veel duurder dan in Duitsland. Echter kan het ook zijn dat ik nog niet alle prijzen heb gezien. Het is zeker ook afhankelijk waar je je boodschappen doet en wat je alles eet en wat je in ieder geval moet hebben enzovoort...Sommige Nederlanders gaan overigens graag over de grens naar Duitse drogisterijen om daar hun verzorgingsmiddelen te kopen. Vond ik heel interessant, want volgens mij heb je in Nederland meer verschillende drogisterijen dan in Duitsland. In ieder geval heb ik een paar mensen ontmoet die heel enthousiast zijn over Duitse winkels. Voor het Duitse brood geldt dat althans niet ;-)

10 opmerkingen:

  1. Wat leuk om weer eens van jouw ervaringen te mogen lezen, Christian! Ik vind het geweldig hoe je dat in jouw eentje zo prima klaarspeelt! Een prettig weekend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je weer een blog hebt geschreven.
    Je Nederlands is goed te begrijpen, al zitten er wel foutjes in. Ik denk dat instanties je e-mail dan ook goed begrijpen.

    In Nederland betaal je inderdaad belasting voor het onderhoud van dijken en dergelijke. Die worden onderhouden door Waterschappen.
    In Nederland is goed onderhoud van dijken en dergelijke natuurlijk heel belangrijk.
    Het hangt af van waar je woont hoeveel dat is; het ene waterschap heeft ook meer kosten dan het andere.

    Ik weet niet wat Mauersteuer is.

    Ik hoop dat echt in orde is met je gas en electriciteit. Normaal worden eens per jaar de meterstanden bijgehouden, en dan wordt bekeken of je te veel of te weinig hebt betaald in de laatste 12 maanden. Dus als je voor een laag bedrag hebt gekozen moet je veel bijbetalen.

    Ik moet zelf altijd goed kijken wat nu de gasmeter is en wat de electriciteitsmeter.

    Als de eindstanden van de vorige bewoner verkeerd zijn doorgegeven kan dat lastig zijn.

    Voor vergelijkingen van prijzen, dat zou ik niet weten.
    In Nederland kan het veel uitmaken bij welke supermarkt je je boodschappen doet, en of je de zogenaamde A-merken koopt ( de grote merken als Iglo, Douwe Egberts, Honig, enzovoort) of de goedkopere merken of de eigen merken van de supermarktketens.
    Ook zijn er elke week aanbiedingen, en als je daar goed oplet kan het je ook flink in uitgaven schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Susa en Trijntje:
    Bedankt voor jullie reactie's :-) Ik verheug me!

    Trijntje, natuurlijk zitten er foutjes in en dat vind ik al vreselijk genoeg. Ik ben helaas iemand die het graag perfect wil hebben...en dat is het niet als er fouten in zitten. Echter is het ook nog niet voorgekomen dat me iemand heeft gecorrigeerd...
    Nou ja ik hoop dat het niet té erg is. Ik zal nooit perfect Nederlands spreken en schrijven. Jammer genoeg!

    Volgens mij zijn de belastingen laag, tenminste voor het onderhoud van de dijken.

    De "Mauersteuer" in Duitsland is een belasting die iedereen moet betalen. Daarmee wordt het oosten van het land opgebouwd en ondersteund...dat het overbodig is hoef ik niet te zeggen, want dat is mijn eigen mening.

    Volgens mij heb ik geen laag bedrag. De leverancier gaat ervan uit dat hier drie mensen wonen vanwege de grootte van de woning. Dat is ook soms zo het geval, maar meestal niet. Dus ga ik ervan uit, dat mijn bijdrag laag (of hoog) genoeg is. Ik wacht zodra ik een briefje krijg waarin precies staat hoe veel ik heb verbruikt. Dat kan ik het beter inschatten, denk ik.

    Ik koop geen A-merken, meestal wel de merken van de supermarkt (die staan meestal beneden in de rekken).
    De aanbiedingen zijn meestal echt goed! Ik krijg elk weekend een hele catalogus thuis gestuurd :-D Vind ik geweldig, maar daar schrijf ik nog een andere keer iets over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je nu te veel betaalt voor je energie, dan zul je een keer het teveel terugkrijgen.

    Je hebt dus al ontdekt hoe je in Nederland goedkoop boodschappen kunt doen, inderdaad, onderin de rekken kijken en goed op de aanbiedingen in de folders letten.

    Over de Mauersteuer heb ik geen mening: daar weet ik te weinig van af.

    Dat we in Nederland moeten betalen om dijken en dergelijke te onderhouden vind ik logisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met de Mauersteuer bedoel je waarschijnlijk de Solidaritätszuschlag. Die willen ze nu gaan afschaffen.

    Bij mijn energieleverancier in Duitsland moest ik aangeven wat voor elektrische apparaten ik ongeveer heb en met hoeveel mensen we hier wonen. Aan de hand daarvan werd het bedrag berekend, en dat klopt achteraf heel aardig.

    Voor mijn internet ben ik net overgestapt op Kabel Deutschland, daar kun je ook alles in een pakket krijgen, en het is (in ieder geval in Erfurt) sneller en goedkoper dan de Telekom.

    Die energieleverancier klinkt nogal onprofessioneel. Misschien kun je volgend jaar naar een andere gaan.

    P.S.: Zet die visuele verificatie bij het reaktieformulier alsjeblieft uit. Die maakt het reageren moeilijker en je hebt er niets aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Bob!
    Ja precies, ik bedoel de "Solidaritätszuschlag". Die wilden ze al vroeger afschaffen...Doen ze nu ook nog niet en volgend jaar ook niet, kan ik me niet voorstellen. Bovendien hebben ze andere problemen.
    Maar, heb jij er begrip voor dat jij als Nederlander (die niks daarmee te maken heeft) zo'n belasting betaalt?

    Interessant. Apparaten en zulke stroomdingen moest ik in Duitsland niet aangeven. Nou ik ben benieuwd. Volgens mij ben ik zuinig met energie.

    Ik waarschuw iedereen voor de Duitse Telekom. En bedrijf waar niemand weet wat de andere doet...tenminste is dat mijn ervaring.

    Ik weet helaas niet wat je met visuele verificatie bedoeld, Bob, het spijt me. Zou je mij dat misschien kunnen verklaren, dus wat ik precies moet uitschakelen? Ik heb hier geen problemen als ik reageer.

    @Susa:
    Helemaal vergeten!
    Ja ik in mijn eentje :-) Echter krijg ik "emotionele" ondersteuning van familie en vrienden. Tot nu toe red ik me wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Christian:
    De zin van Solidaritätszuschlag, die iedereen moet betalen, dus ook de Oostduitsers, is geld voor de wederopbouw van het Oosten. Het is nu wel ongeveer tijd dat dat afgescgaft kan worden. Ik schat dat dat deze keer wel kan lukken, omdat de FDP zo graag belastingen wil korten, en deze belasting zon toestemming van de Bundesrat opgeheven kan worden.

    Ik vind het heel normaal dat ik in Duitsland dezelfde belasting betaal als de Duitsers.

    De Telekom zijn de laatste paar jaar erg goed geworden bij de Hotline. Iedere keer als ik daar naartoe bel, krijg ik snel iemand aan de lijn en die zijn ook vakkundig. Vijf jaar geleden was dat nog heel anders.

    Visuele verificatie betekent dat ik een code moet ingeven bij mijn commentaar, een code die wordt getoond als plaatje. Het is bedoeld om automatische spam te voorkomen, maar blogs worden nauwelijks nog gespamd. Het is dus alleen maar een barriere voor mensen die bij jou een commentaar willen achterlaten.

    Dashboard -> instellingen -> reacties -> woordverificatie voor reacties weergeven

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bob
    Ik weet wel waarvoor deze belasting is, desondanks vind ik ze overbodig. Met die belasting wordt niet alleen de wederopbouw gefinancierd...maar ja...ander onderwerp.

    Nou, ik had een vrouw aan de lijn bij de Telekom die bijna in slaap viel toen ik met haar sprak. Ik heb twee keer gevraagd of alles in orde is en ze gaf me er geen antwoord op...het was zo vermoeiend!

    Ik heb het nu uitgeschakelt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen